środa, 26 maja 2021

Przepis: Szakszuka

Wczoraj poznałem nowe danie, które mnie bardzo zaciekawiło. Jest niezwykle proste i szybkie w przygotowaniu. To danie kuchni bliskowschodniej czy też północnoafrykańskiej. Zwie się szakszuka. Słowo to - z języka arabskiego - oznacza "wielki bałagan". Ale spokojnie - ani w kuchni, ani na talerzu nie ma bałaganu. Skąd więc ta nazwa? Nie wiem. Znalazłem w internecie, że ta nazwa oddaje sens dania. Ale przecież użyte przyprawy tworzą tak wspaniałą harmonię aromatów i smaków, że nie ma mowy o bałaganie.

Dziś zrobiłem szakszukę na śniadanie według przepisu znalezionego w internecie (odrobinkę zmodyfikowałem). Ale od razu "zakochałem się" w tym daniu i chyba zagości u mnie na dłużej.

Składniki (jak dla mnie - na jedną porcję):

puszka krojonych pomidorów w puszce

2 ząbki czosnku

1/2 średniej cebuli (użyłem białej, ale myślę, że szalotka byłaby lepsza)

2 jaja kurze

łyżka masła

przyprawy: sól himalajska, pieprz (najlepiej świeżo mielony lub młotkowany), kumin (pół płaskiej łyżeczki), oregano, bazylia (użyłem suszonych ziół), pieprz cayenne

szczypiorek


Przygotowanie (ok. 20 minut):

1. Na patelni rozgrzej masło i wrzuć na nie pokrojoną w drobną kostkę cebulę, podsmaż.

2. Po trzech minutach dorzuć czosnek pokrojony w plasterki (generalnie lubię tak pokrojony czosnek, ale możesz także wycisnąć przez praskę). Podsmaż.

3. Następnie dodaj pomidory oraz przyprawy. Przemieszaj i zwiększ ogień, aby zredukować nieco ilość soku. Smaż pomidory przez trzy minuty. Po tym czasie zmniejsz nieco ogień.

4. Wybij jajka, posyp odrobiną soli i pieprzu. Nakryj pokrywką patelnię. Smaż, a właściwie gotuj jajka w sosie.

5. Po czterech minutach jajka powinny być gotowe (białko ścięte, żółtko lekko ścięte jak przy jajkach na miękko).

6. Podaj szakszukę na patelni, na której danie było przygotowane lub przełóż na talerz czy miskę. Posyp szczypiorkiem. Można podawać z dowolnym pieczywem.


Następnym razem będę eksperymentował z innymi dodatkami czy przyprawami. Myślę, że takie jajka gotowane w sosie pomidorowym stanowią świetną bazę do świetnych śniadań czy kolacji. Hmm - może dorzucony ser owczy czy kozi lub nawet zwyczajny twaróg pokruszony na wierzch; podsmażony boczek lub szynka; oliwki, cynamon, krewetki... Głowa pełna od pomysłów, co możnaby dodać.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz!